• 01.jpg
  • 02.jpg
  • 03.jpg
  • 04.jpg
  • 05.jpg
  • 06.jpg
  • 07.jpg
  • 09.jpg
  • 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg

Právě jste zde:

Novinky

OSOBNÍ PORADENSTVÍ

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

VÝUKA MEDITAČNÍCH TECHNIK

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

JÓGOVÁ KNIHOVNA

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

VÍKENDY a POBYTY

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

PRÁNAJÁMA a DECHOVÉ TECHNIKY


PRÁNAJÁMA a DECHOVÉ TECHNIKY


Dech je náš nebližší přítel a učitel,

klíč k vnitřnímu světu.



Dech je základem jógy.
 
Dech je základní osou našeho bytí. Do života vstupujeme s nádechem a s výdechem jej opouštíme. Každodenní život sestává z jednotlivých nádechů a výdechů. Zatímco bez jídla jsme schopni vydržet několik týdnů, bez vody několik dní, bez dechu nelze vydržet déle než pár minut.

Dýchání je proces, který běží v lidském těle samostatně (autonomně). Zrcadlí tělesné, duševní a mentální stavy člověka. Jestliže z dechu lze rozpoznat naše emoce, city, postoje či rozpoložení, pak logicky lze prostřednictvím dechu „kontrolovat“, ovlivňovat, některé procesy v lidském organismu. Dech se tak stává nejbližším přítelem a učitelem na naší jógové cestě. Je klíčem k našemu vnitřnímu světu. Kde je dech, tam jde i pozornost, a kde je pozornost, tam je i jóga. Zkuste se soustředit na svůj dech, sledujte, nekontrolujte.

Dechem můžeme ovlivňovat emoce. Můžeme se ladit a vylaďovat jako hudební nástroj. Prostřednictvím dechu můžeme dojít ke sjednocení nejen sami se sebou, ale i s přírodou. Dechový rytmus lidského organismu totiž odráží rytmy přírody (den a noc, příliv a odliv, otevírání a zavírání květů, úplněk a novoluní). Zkuste si zakrýt uši a „zaposlouchat se“ do vlastního dechu. Prvním naším úkolem je tedy uvědomění si dechu vůbec a jeho pozorování. Jeho hloubky, rytmu, intenzity, zvuku, prostoru, kde se v těle tvoří, pocitů s ním spojených apod. Teprve poté postupně přidáváme nácvik dechových technik a pránájámu.

Techniky pránájámy praktikujeme zejména v sedu (sukhásana, siddhásana, padmásana, vadžrásana), ale můžeme v případě potřeby praktikovat i na židli. U sedů je páteř vzpřímená a díky tomu je bránice a ostatní pomocné svaly v nejlepším výchozím postavení.

Prána je životní síla, kosmická energie, která vyživuje veškeré živé na Zemi. Prána je spojením mezi hmotou, vědomím a myslí. Pránu přijímáme společně s naším dechem. První nejsilnější nádech v našem životě je při zrození, kdy vstupujeme do tohoto světa. Některé staré spisy dokonce hovoří o tom, že počet nádechů a výdechů určuje délku našeho života. Čím je jich méně, tím se náš život prodlužuje. Prána je ovládání životní síly, energie. Prána = dech, kosmická energie a Ájáma = kontrolovat, regulovat.     

Zdravotní a duševní účinky dechových technik. Dýchání je proces, který běží v lidském těle samostatně (autonomně), který však můžeme regulovat svojí vůlí. A právě kontrola dechu může pomoci, když jsme v napětí, ve stresu, když se „necítíme ve své kůži“. Dechová, pránájámická, cvičená nás mohou naučit jak najít svůj vnitřní klid, jak se „nastartovat“ pro plnění svých každodenních povinností, jak napomoci organismu k jeho pročištění, a nejen na tělesné úrovni, ale zejména na psychické a emoční.

Vyzkoušejte dechové techniky podle naší Jógové videotéky nebo na víkendovém Minikurzu jógy, který pořádám pravidelně třikrát do roka.

DSC 5295 002DSC 5350DSC 5296 001

 


ZÁKLADNÍ SÉRIE PRÁNAJÁMY

Plný jógový dech propojuje tři typy dýchání: břišní (čin mudra) + hrudní (čin mája mudra) + podklíčkové (adhi mudra). Spojení těchto tří typů dechů podpoříme brahma mudrou. Doplnit jej můžeme zádržemi dechu po nádechu a po výdechu. Účinky: zvýšení a využití plné kapacity plic, rozproudění energie (prány) v těle, zklidnění při prohloubení výdechu

Kapalabhátí - Zářivá lebka klade důraz na prudký výdech, jako, když se chcete vysmrknout, a pod tlakem přijde nádech sám. Účinky: patří i mezi očistné techniky, zbavuje tělo oxidu uhličitého, podporuje vylučování odpadních látek, dobré zkušenosti i pro ty co trpí opakovanými záněty a na zanesení vedlejších nosních dutin, prokrvuje sliznice nosu a očišťuje je, proti zakyselené organismu, očista lymfy, pomůže zlepšit slabou látkovou výměnu
POZOR – neprovádět při vysokém krevním tlaku, těžkých problémech se srdcem a krevním oběhem, v těhotenství, při sklonech k závratím, při jakémkoli zánětu břicha.

 

Bhástrika - Kovářské měchy, při které vzduch je prudce vháněn dovnitř plic a ven, nádech a výdech je stejně aktivní, prudký, rychlý a krátký. Aktivní je břicho a bránice, hrudník je pasivní. Účinky: je to spalovač tuků, povzbuzuje zažívání a trávení, odbourávání tuků, stimuluje krevní oběh a solar plexus (3. čakra), rozdmychává vnitřní oheň, osvěžuje tělo i mysl, omlazuje, zlepšuje paměť, zrak i sluch, posiluje plíce, proto může pomoci proti bronchitidě,

POZOR – nepraktikujeme při vysokém krevním tlaku, onemocnění srdce, akutním astmatu, horečce, anorexii, zánětu břicha, průjmech, při hyperventilaci okamžitě ukončíme, pro pokročilé cvičence.

DSC 5300 004

 

Nádí šodhána pročišťuje nervové dráhy, kanály "nádí". Je to střídavé dýchání levou (L) a pravou (P) nosní dírkou. Existují různé varianty a dechové vzorce této techniky. U této techniky se používá pránájáma mudra nebo násiká mudra. Účinky: pročišťuje sliznice nosu, krev a dýchací systém, harmonizuje nervový systém, energetické dráhy „ida“ a „pingala“, ženskou a mužskou energii, je proti nervozitě a bolení hlavy, příznivě působí na poruchy soustředění při učení, při nespavosti!!!

POZOR – neprovádět při polypech v nose, při zakřivené nosní přepážky, při jakémkoli pocitu dušnosti.

Bhrámari - Dech čmeláka se provádí 
při ucpaných uších prsty, kdy se nadechneme a při výdechu vydáváme nosem bzučivý zvuk jako čmelák nebo včela, ústa jsou zavřená. Můžeme využít tzv. šanmukti mudru (mudra sedmi bran). Účinky: uklidňuje myšlenky a nervy, regeneruje mysl, podporuje koncentraci, propojuje nás se sebou samými, prokrvuje tkáně při bronchitidě a astmatu.

POZOR!!! – neprovádět při zánětu hlasivek či hrtanu, či znemožněném dýchání nosem.