• 01.jpg
  • 02.jpg
  • 03.jpg
  • 04.jpg
  • 05.jpg
  • 06.jpg
  • 07.jpg
  • 09.jpg
  • 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg

Právě jste zde:

Novinky

OSOBNÍ PORADENSTVÍ

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

VÝUKA MEDITAČNÍCH TECHNIK

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

JÓGOVÁ KNIHOVNA

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

VÍKENDY a POBYTY

s Alenou Vejříkovou...

Číst dál...

ÁSANY, POZICE TĚLA


ÁSANY, POZICE TĚLA


Cíle je dosaženo, jakmile ustanou fyzické reakce těla

a mysl se rozplyne v Nekonečnu.

                                                               Jógadaršana



Ásana je třetím stupněm osmidílné Pataňdžaliho cesty jógy
. Podle etymologie má slovo ásana význam „jednoduchý“. Ve starých textech (Hathajóga Pradipika) ásana znamená „sedět“. Podle Patandžaliho Jógasúter je jako „ásana“ označován pouze sed. Tělesná pozice, jak ji známe dnes, je v Jógasútrách nazývána „vjájáma“. Staré texty kladly důraz na meditační sedy, které měly být pevné a pohodlné, aby „nerušily“ meditaci. 

Smyslem ásany není gymnastický pohyb těla, ale zaujetí určitého postavení těla, tj. pozice, naladění se na ni a vcítění se do ní. Cílem každé ásany je tedy sladit tělo s myslí a emocemi, vyladit tělo jako hudební nástroj. Proto při jógové praxi není důležité množství ásan, které si vybereme, ale kvalita, s jakou pozice provedeme. Nejde tedy o akrobacii, ale koncentraci, soustředění, a sladění všech aspektů ásany. Ásana by měla být pevná, radostná a pohodlná. Neměla by bolet. Zásadně se nevyplácí spěchat a „tlačit na pilu“. Není důležité, jaký rozsah v ásaně zaujmeme, ale co v ní cítíme. O čem vypovídá náš pocit. Postupně pozice „zdokonalujeme“ a postupujeme ke složitějším. Jak tedy na ásanu? Podívat se můžete do Jógové videotéky kde najdte stovky video lekcí.


Vytvořit ásanu nebo-li tělesnou pozici, znamená zaujmout ji na delší dobu pevně („sthiram“), a cítit se v ní pohodlně, radostně („sukham“). Nejprve si uvědomíme techniku ásany, tedy jak se postupně do pozice dostat, kdy zapojit nádech a kdy výdech. „Zkontrolujeme“ detaily tělesné pozice, přidáme další aspekty (drišti, bandhy, mudry) a pravidelně dýcháme. Pozorujeme reakci těla (uvědomujeme si odezvy těla), a tam kde je napětí či tah („nepohodlí“) zaměříme svoji pozornost a dýcháme.

 

DSC 4908DSC 4911 002        DSC 4914 002


Nástup – stabilizace – Uvolnění

přesné zaujetí pozice – pozorování – stabilizace - vnímání dechu

procítění - odevzdání se pozici – uvolnění – relaxace – výstup z pozice



Setrvat v ásaně nehybně, dlouho a bez úsilí
 
vede k tomu, že „se ásanou stáváme“. Přestáváme usilovat o pohyb, mysl se rozplyne v dechu, a dostaví se zvláštní euforie. Cílem tedy není dělat ásany, ale aby se ásany „dělaly“. To je jedno z tajemství jógy.Po stabilizaci pozice si začneme uvědomovat pravidelný dech, připoutáme k němu svoji pozornost, mysl se zklidňuje, začínáme pozici prociťovat, se všemi jejími aspekty, v pozici se začínáme uvolňovat, splývat s ní, a nakonec se pozicí staneme. To vše se učíme na víkendovém Minikurzu jógy.

Dalšími prvky ásany jsou: koncentrace (dršti), tělesné zámky (bandhy), pečetě rukou (hasta mudry), spojení dechu a pohybu (vinyása). Propojením jednotlivých aspektů dochází ke zdokonalování ásany. Zapojení vědomého dechu podpoří nejen fyzické procesy v organismu, ale umožní zejména mentální nehybnost a zastavení mysli. Koncentraci podpoří soustředěný podhled. Praktikující se tak může dostat do tichého dialogu sám se sebou. Práci s energií těla zajišťují tělesné zámky či mudry.


Kontraindikace pozic.
Jóga je zejména pro zdravé jedince, ale terapeuti využívají některých jejích poznatků pro rehabilitaci či další terapie. Omezujícími zdravotními problémy jsou např.: diabetes, hypo nebo hyperfunkce štítné žlázy, defekty páteře (operace páteře, vyhřezlé ploténky), těhotenství, vysoký nebo nízký krevní tlak, glaukom, neurologická a psychická onemocnění. Každá ádana má své vlastní kontraindikace.

Přijďte se naučit bezpečné a správné provedení pozic do intenzivního třídílného kurzu Výuka pozic od A do Z, který se koná jednou až dvakrát do roka.


POZDRAV SLUNCI

Zvyk pro železné zdraví...

Jógová sestava Pozdrav Slunci je sekvence
na sebe navazujících ásan, které jsou propojeny dechem do jednoho souvislého pohybu. Tato nejznámějších sestava a její varianty, jsou v józe poměrně „mladé“. V dávných dobách staří ršiové, jógíni, bráhmani, uctívali sluneční kotouč za východu tím, že rozstřikovali vodu do jeho paprsků, praktikovali hlubokou pránájámu, gestikulovali, recitovali mantry, a klekali si před Sluncem. Dělali mnoho pohybů podobných dnešní sestavě Pozdrav Slunci (pozvedání paží ke Slunci, andžalí mudra,…).

Součástí Hathajógy se Pozdrav Slunci však stal až ve 30 letech 20. století, kdy se propojila tradiční jóga s „gymnastikou“ Západu, a začaly vznikat tzv. vinjásy (plynulé propojení ásan do jednoho pohybu plynoucích s dechem). Sestava Pozdrav Slunci a její variace se pak rozšířily do celého světa. V sanskrtském jazyce se Pozdrav Slunci překládá Súrja namaskár, přičemž „súrja“ znamená Slunce a „namaskár“ pozdrav či uctívání. Súrja namaskár je rituálem sluneční modlitby a tradiční jógové školy jej nedoporučují praktikovat jen jako pouhou gymnastiku!

DSC 5273



Vedle duchovního rozměru lze Súrja namaskár považovat za „zvyk pro železné zdraví“, který prodlužuje život a zdraví. Sestava udržuje tělo ohebné a pružné. Tím, že protahuje všechny hlavní svalové skupiny, omlazuje celé tělo. Súrja namaskár:

-      vytváří silnou a ohebnou páteř, plynule střídá napětí a uvolnění, záklony a předklony

-      stimuluje krevní oběh okolo páteře a tím i posiluje a ozdravuje další orgány (srdce, plíce, játra, žaludek, ledviny, střeva)

-      podporuje trávení, peristaltiku střev, a díky tomu je dobrou prevencí proti zácpě

-      aktivizuje žlázy s vnitřní sekrecí, hormonální systém

-      posiluje ohebnost kloubů, odstraňuje ztuhlost, je prevencí proti revmatismu, artritidě a dně

-      je proti obezitě, zmenšuje objem pasu a rozšiřuje hrudník, tvaruje postavu

-      pomáhá stabilizovat nízký krevní tlak, tím že stimuluje srdce a zvyšuje krevní oběh

-      napomáhá koordinaci dýchání, zlepšuje tak respirační systém těla

-      je prevencí proti osteoporóze

-      zpružňuje svaly, šlachy a vazy

-      čistí póry a zlepšuje pleť

-      posiluje vytrvalost, výdrž a sílu



Pravidelná praxe Súrja namaskár posiluje mladého ducha, přičemž současně uzemňuje a vytváří naši vnitřní stabilitu. Intenzita účinků Súrja namaskár se odvíjí od zvoleného tempa a typu dechu, varianty a způsobu provádění sestavy. Zacvičte si různé varianty této sestavy v naší Jógové videotéce.